Cursus door Tim Surma
Bouwstenen voor effectieve didactiek
(4 beoordelingen)
Lessen geven waarin élke leerling de kans krijgt bij te leren, is en blijft de kerntaak van een leraar. Om tot een goede les te komen, is het belangrijk om te begrijpen hoe en wanneer leerlingen bijleren, wanneer het enkel ‘lijkt’ alsof er geleerd wordt en wat het leren belemmert.
- 23 Cursisten
Inhoud
In het boek ‘Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek’ vertalen de auteurs de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vlak van leren en instructie naar de klaspraktijk. De didactische principes zijn gebaseerd op bevindingen uit de cognitieve psychologie en lerareneffectiviteitsstudies, en zijn toepasbaar voor leerlingen van verschillende leeftijden en met diverse achtergronden en voorkennis. In deze masterclass wordt het boek besproken volgens zijn initiële insteek, namelijk: een breed beeld scheppen van wat effectief lesgeven inhoudt. Hoe leren mensen? Hoe verhoudt kennis zich tot vaardigheden? Welke didactische principes kennen de meeste bewijskracht vanuit onderzoek en praktijk?
Doelgroep
Schooltype
Niveau
Studielast
3 uur
Doelen
- Ken je de processen die verantwoordelijk zijn voor leren, onthouden en vergeten en hoe je ze als leraar zichtbaar kan maken bij je leerlingen;
- Begrijp je waarom en hoe kennis en instructie onlosmakelijk verbonden zijn om optimale leerwinst bij élke leerling te realiseren;
- Ga je naar huis met tal van concrete voorbeelden en praktische tips die je meteen kunt inzetten in je eigen klas.
Data
Bijeenkomst 1
Tijd: 15:00 - 18:00
Plaats: Van der Valk Hotel WolvegaProgramma
Bijeenkomst 1
In deze masterclass wordt het boek besproken volgens zijn initiële insteek, namelijk: een breed beeld scheppen van wat effectief lesgeven inhoudt. Hoe leren mensen? Hoe verhoudt kennis zich tot vaardigheden? Welke didactische principes kennen de meeste bewijskracht vanuit onderzoek en praktijk?
Mediatheek
Docenten
Tim Surma
Tim is managing director van het Expertisecentrum. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in in secundair onderwijs, lerarenopleiding en in de master onderwijswetenschappen. Hij doet momenteel promotieonderzoek rond effectieve leerstrategieën en is auteur van het boek ‘Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.’ Hij is een veelgevraagd spreker in België en Nederland rond effectieve instructie en leerstrategieën. Tim maakt deel uit van de expertencommissie Beter Onderwijs Vlaanderen.
Vergelijkbare cursussen
Er zijn geen cursussen gevonden die voldoen aan de zoekopdracht.