Cursus door Ruerdtsje Halbertsma, René Halberstadt
Van schoolverzuim naar schoolaanwezigheid - 14-10-2024
(0 beoordelingen)
Wat betekent het als je de focus verschuift van schoolverzuim naar schoolaanwezigheid? Meld je aan voor het themacollege en verleg je focus. Werken aan aanwezigheid start met een preventieve aanpak gericht op alle leerlingen. Maar wat is aanwezigheid? Hoe ziet werken aan aanwezigheid er in de praktijk uit? En wat is daarvoor nodig?
- 9 Cursisten
Inhoud
Schoolverzuim wordt sterk beïnvloed door de schoolomgeving, de groepsdynamiek binnen klassen en de gezinscultuur van een leerling. Onderwijssocioloog René Halberstadt, projectleider Samenwerking en Ontwikkeling bij Ingrado, neemt ons mee in de bevindingen uit zijn onderzoek ‘Opening the black box of schoolabsenteeism’, waarop hij dit jaar promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij richtte zich in zijn onderzoek niet alleen op ernstig verzuim, maar ook op het alledaagse verzuim.
Dat ouders, school en klasgenoten van invloed zijn op hoe de jongere omgaat met schoolaanwezigheid, is bekend. Maar hoe speelt de interactie tussen hen een rol? Jongeren die een sterke wens hebben om niet naar school te gaan, kunnen spijbelen, wat ongeoorloofd verzuim is. Maar zij zullen ook proberen hun ouders te betrekken in de hoop dat die hen ziek melden, wat geoorloofd verzuim is. Naast dat interactie in de omgeving van de jongere bijdraagt aan het verzuim, zag hij ook dat sociaaleconomische en culturele achtergronden van grote invloed zijn.
Doelgroep
Schooltype
Niveau
Studielast
6 uur (waarvan 2 zelfstudie-uren)
Doelen
- Inzicht in succesfactoren schoolaanwezigheid;
- Kennis van het model Response to Intervention (RtI)6 /Multi-Dimensional Multi-Tiered System of Supports;
- Kennismaken met ‘good practice’;
- Ontmoeten van andere professionals die werken aan schoolaanwezigheid.
Data
Bijeenkomst 1
Tijd: 13:00 - 17:00
Plaats: Van der Valk Hotel DrachtenProgramma
Bijeenkomst 1
-
Mediatheek
Docenten
René Halberstadt
René Halberstadt, projectleider Samenwerking en Ontwikkeling bij Ingrado, is voor de kerstvakantie aan de Erasmus Universiteit gepromoveerd als als doctor in de onderwijssociologie met zijn proefschrift ‘Opening the black box of school absenteeism.’ In zijn proefschrift onderzoekt René de complexe interactie tussen de school, de ouders en hun kinderen en de klasgenoten van de kinderen in relatie tot school verzuim. Aan zijn proefschrift werkten twaalf scholen mee die verzuim nauwkeurig bijhielden. Wat opvalt? In vmbo-klassen ligt verzuim lager en jongeren van hoogopgeleide ouders proberen vaker een ziekmelding te ontfutselen.
Vergelijkbare cursussen
Er zijn geen cursussen gevonden die voldoen aan de zoekopdracht.