Cursus door Wilfred Hofstetter
Basisvaardigheden: rekenen wat doen we met achterblijvers?
(0 beoordelingen)
De basisvaardigheden rekenen staan de laatste jaren volop in de belangstelling. Deze vaardigheden vormen de hoeksteen om andere vakken gemakkelijker te begrijpen en om zo zelfstandig mogelijk deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Niettemin blijft een specifieke groep leerlingen worstelen met deze vaardigheden en hebben zij behoefte aan een op maat gemaakt leerplan dat past bij hun ontwikkelingsniveau.
- 3 Cursisten
Inhoud
Ontdek tijdens deze masterclass hoe je deze groep leerlingen snel en efficiënt kunt opsporen. Deze groep verdient een passend en functioneel leerstofaanbod, omdat de inhoud en het tempo van de reguliere rekenmethoden vaak niet aansluiten bij de (reken)ontwikkeling van deze leerlingen. Wat is belangrijk voor deze groep leerlingen? En wat is dan een passend en functioneel aanbod? Hoe organiseer ik goed rekenonderwijs voor deze groep leerlingen binnen mijn school?
Doelgroep
Schooltype
Niveau
Studielast
2 uur
Doelen
- Je weet welke typen kennis van belang zijn bij een (normale) rekenontwikkeling en je kent de rol van automatiseringstekorten bij het ontstaan van rekenachterstanden;
- Je maakt kennis met een (deels) wetenschappelijk onderbouwde werkwijze voor leerlingen die moeite hebben met de basisvaardigheden rekenen en die het tempo van de reguliere rekenmethoden niet kunnen bijbenen (de achterblijvers);
- Je krijgt zicht op een passend en functioneel aanbod voor de achterblijvers.
Data
Bijeenkomst 1
Tijd: 16:00 - 18:00
Plaats: Van der Valk Hotel DrachtenProgramma
Bijeenkomst 1
Ontdek tijdens deze masterclass hoe je deze groep leerlingen snel en efficiënt kunt opsporen. Deze groep verdient een passend en functioneel leerstofaanbod, omdat de inhoud en het tempo van de reguliere rekenmethoden vaak niet aansluiten bij de (reken)ontwikkeling van deze leerlingen. Wat is belangrijk voor deze groep leerlingen? En wat is dan een passend en functioneel aanbod? Hoe organiseer ik goed rekenonderwijs voor deze groep leerlingen binnen mijn school?
Mediatheek
Docenten
Wilfred Hofstetter
Onderwijs en onderzoeker bij de Rijksuniversiteit Groningen. Vanuit zijn rol als lid van de Commissie voor Advies binnen Samenwerkingsverbanden is hij betrokken bij de leerlingenzorg op verschillende scholen en schoolsoorten in Assen en houdt hij zich bezig met de verschillende functies en rollen binnen de leerlingenzorg. Daarnaast is hij gespecialiseerd in onderzoek naar en begeleiding van leerlingen met rekenproblemen en geeft hij scholing op het gebied van rekenen aan leerkrachten, intern begeleiders en orthopedagogen uit het onderwijsveld.
Vergelijkbare cursussen
Er zijn geen cursussen gevonden die voldoen aan de zoekopdracht.