Cursus door Mariëtte Huizinga
Executieve functies
(0 beoordelingen)
Raak jij ook verdwaald in de legio aan initiatieven voor het ondersteunen van executieve functies (EF)? Sinds de invoering van de NPO-financiering zien we binnen PO en VO hierin een explosieve stijging. Voorbeelden als ‘We nemen het op in het curriculum’, of ‘We nemen bij alle leerlingen een screening af en gaan dan ondersteuning bieden’ zijn aan de orde van de dag. Allemaal interventies die een groot beroep doen op de inzet van de leerkracht.
- 26 Cursisten
Inhoud
Ondersteuning van executieve functies lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, het is echter een complexe aangelegenheid die lang niet altijd tot succes leidt. In deze masterclass geeft universitair hoofddocent onderwijsneurowetenschappen Mariëtte Huizinga een overzicht van de wetenschappelijke inzichten die er bestaan om executieve functies te helpen ondersteunen. Ze gaat hier ook dieper in op de ontwikkeling van executieve functies en de onderliggende ontwikkeling van het brein.
Doelgroep
Schooltype
Niveau
Studielast
2 uur
Doelen
- Inzicht in en overzicht van de verschillende wetenschappelijke inzichten ten behoeve van de ondersteuning van de executieve functies;
- Kennis van de ontwikkeling van executieve functie en de ontwikkeling van het brein.
Data
Bijeenkomst 1
Tijd: 16:00 - 18:00
Plaats: Van der Valk Hotel DrachtenProgramma
Bijeenkomst 1
In deze masterclass geeft universitair hoofddocent onderwijsneurowetenschappen Mariëtte Huizinga een overzicht van de wetenschappelijke inzichten die er bestaan om executieve functies te helpen ondersteunen. Ze gaat hier ook dieper in op de ontwikkeling van executieve functies en de onderliggende ontwikkeling van het brein.
Mediatheek
Docenten
Mariëtte Huizinga
Dr. Mariëtte Huizinga is ontwikkelingspsycholoog en universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij doet onderzoek naar de ontwikkeling van executieve functies in relatie tot schoolprestaties bij kinderen vanaf 5 jaar tot aan de jongvolwassenheid. Zij richt zich hierbij op individuele verschillen tussen kinderen en hoe deze verschillen zich verhouden tot hun functioneren in het onderwijs. Zij is tevens mede-auteur van de Behavior Rating Inventory of Executive Function, een diagnostiekinstrument voor executieve functies bij 5- tot 18-jarigen en van Gedrag in uitvoering, een boek voor ouders en leerkrachten dat zich richt zich op het ondersteunen en trainen van executieve functies bij kinderen en jongeren in het dagelijks leven, thuis en op school.
Vergelijkbare cursussen
Er zijn geen cursussen gevonden die voldoen aan de zoekopdracht.